Vi har nå hatt stabilt og fantastisk flott vintervær i flere uker. Det har skjerpet interesse for skiturer. Det neste må bli overnattingstur på fjellet med pulk. I høst hadde Sportsnett tilbud på Paris pulken til kr. 495 og jeg kjøpte en med tanke på trening av Nanuq. Han er ennå for ung for å bli belastet, men ventetiden kan jo brukes til egentrening. Jeg har ingen tidligere erfaring med pulk, men etter inspirasjon fra andre;
http://www.ifriluft.net/content/view/246/89/
har jeg mekket litt selv:

Her lastet med 2 x 20 kg hundemat:

Fjellpulken dragfester. Festes lett med de 12 medfølgende popnagler. Jeg brukte en stabiliserende hard plastplate på undersiden.
En pulk fra Fjellpulken er en betydelig investering, og som nybegynner, og til trening av hund, tenkte jeg at en billigere løsning kunne være på sin plass.
Parispulken er svært billig, men ganske holdbar og er valgt av flere eventyrerer til lange og strabasiøse turer, eksempelvis av Børge Ousland da han sammen med
Ulrich gikk i Nansens fotspor.
Jeg har vurdert, at jeg vil ha mest glede av et drag med stenger og for kr. 999,- på XXL.no får du et drag fra Fjellpulken. Man kan bestille dragfester fra Fjellpulken til kr. 149,- inkl popnagler. De er lette å montere og i løpet av en times tid har man engod og billig pulk (med Fjellpulken dragsele blir totalprisen 2.200 alt inklisive).
I dag hadde jeg debut for pulken og for undertegnede med pulk. Jeg lastet pulken med 2 x 20 kg hundemat og tok en testtur. Jeg er fornøyd med dagens test, men med en temperatur på omkring 0 grader og 30-40 cm løssnø var det betydelige tungere i bakkene enn det jeg trodde. Det gikk dog vesentlig lettere hjem i samme spor.
Det må litt mere trening til og noen korte overnattingsturer innen jeg tar Grønland på langs ;)